بعضی وقتها پیش میاد ما از همون اولِ اول پروژه کار رو شروع نمیکنیم و یجورایی از اواسط کار به پروژه اضافه میشیم. نمونه خیلی بارزش همین پروژه نی-آوران بود. زمانی که پروژه به تیم طراحی ما معرفی شد بنا به گفته مالک و همسایههای پروژه، ملک بیش از سهماه توسط تیم دیگهایی روش کار شده بود و تقریبا هرجایی که نظر خودشون نیاز به تخریب داشت رو تخریب کرده بودند و ما با بنایی مواجه شدیم که از وضع پیشینش هیچ خبری موثقی نداشتیم ولی انقدر در جریان قرار گرفتیم که مالک بنا به دنبال ایجاد یک فضای کاملا مدرن با استفاده از متریالهایی هست که از نظر هزینهایی بار زیادی بر دوش سرمایهگذار تحمیل نکنه.
از این رو دیدگاه طراحی و اجرای خودمون رو روی اصل مدرن و اقتصادی گذاشتیم اصلی که کیفیت کار فدای اقتصادی بودن و بودجه کارفرما نشه و در انتها مالک از نوع سرمایهگذاری و خروجی ملک خودش راضی باشه.
پروژه نی-آوران در یک ساختمان شمالی و در قسمت جنوبیِ طبقه ساختمان با سن ۳۰ سال بنا شده بود. این آپارتمان با متراژ ۱۳۰ مترمربع با ۳ اتاق خواب به همراه سرویسهای دستشویی و حمام مجزا به صورت مستر و همچنین یک فضای سونای خشک در واحد ساخته شده بود. از ویژگیهای جالبی که ما توی این بنا به صورت تعریف کلامی و نه به صورت چشمی لمس کردیم فضای آشپزخانهایی بود که سازنده به صورت کاملا بسته که با یک پنجره ۱۰۰*۱۰۰ سانتیمتر با فضای سالن اصلی در ارتباط بوده بود. که این آشپزخانه در عجیبترین جای بنا یعنی پشت درب ورودی بنا گردیده بود. هرچند که ما این آشپزخانه تعریفی رو به صورت کامل به علت تخریب توسط تیم قبلی مشاهده نکردیم ولی جای باقیمانده دیوارها تاکید کننده حرف مالک بود.
ما پس از تحویل پروژه آخرین بازمنده که وقت تخریب آن نرسیده بود نیز تخریب کردیم یعنی فضای سونای خشکی که بیننابین اتاق خوابها و سالن اصلی در قسمت انتهایی کوریدور واحد ایجاد گردیده بود.
ایده تیم طراح بر این بود که با حذف این فضا و بهینهسازی فضای سرویسها این سرویس به نزدیکترین اتاقخواب مرتبط گردد و یکی از اتاقخوابها به مستر تغییر کاربری دهد.
قبل از توضیح دادن بخشهای مختلف پروژه اشاره به این نکته واجبِ موکده که اجرای اقتصادی پروژه برای کارفرماها چه مصرف کننده و چه سرمایهگذار. دلیل بر بیکیفیت تموم شدن کار نیست بلکه مهارتی هست که بچههای تیم طراحی و اجرای مووونی استودیو از اون استفاده میکنند و تا جای ممکن بر اساس الگوی طراحی، به کار کیفیت و تَشَخُص میدهند.
گفتیم که این ملک با متراژی در حدود ۱۳۰ مترمربع بههمراه ۳ اتاق خواب پس از تخریب قسمتهایی توسط تیم اجرایی پیشین تحویل مجموعه ما شد.
آشپزخانه: اولین فضایی که بعد از ورود به ساختمان برای مخاطب و مصرفکننده جلب توجه میکرد دسترسی سریع و آسان به فضای آشپزخانه پس از ورود به داخل بنا اصلی بود. این سهلالوصول بودن دسترسی به فضای آشپزخانه و همچنین دیدی که فضای سالن اصلی و فضای نهارخوری به جایگاه آشپزخانه داشتند باعث شد ما توی طراحی آشپزخانه از المانهایی استفاده کنیم که با سایر فضاهای منزل دارای پیوستگی باشد از همین رو متریال کف فضای آشپزخانه رو به مانند سایر فضاها از سرامیک اسلب طرح پاندا با رگههای مشکی پُرتر و دارای سطح پوششی براق انتخاب کردیم اینکه چرا توی این فضا از سرامیک پاندا با رگههای مشکی پر استفاده کردیم و نیومدیم مثل پروژه دیبا از رنگ ملایمتر و خنتثیتر توی فضاهامون استفاده کنیم این علت است که: این بنا به علت متراژ نسبتا خوبی که به ما میداد دلیلی بر این نمیدیدیم با استفاده از رنگهای یکدست و کم اثر متراژ بنا رو در نگاه مخاطب افزایش بدیم. برای همین گرهها و ریشههای سرامیک رو از رنگ مشکی پر استفاده کردیم.
چون الگوی طراحی ما مدرن و مینیمال و فضای کف از طیف رنگی طوسی تا مشکی ذغالی بود بچههای طراحی درب کابینتها را از جنس هایگلس براق با رنگ سفید و سطح روی کابینتها را صفحه مشکی ذغالی در نظر گرفتند، مسلما این نوع طراحی کابینت یک فضای خنثی و نسبتا یکنواخت رو برای مصرف کننده خودش به ارمغان میاره و ممکنه در بلند مدت کاربر خودش رو دچار حس کرختی و روزمرگی کنه از این رو ما تصمیم گرفتیم یکی از دربهای کابینت که کاربری پوشش هود آشپزخانه را داشت از ام.دی.اف با طرح و گره چوب طبیعی مایل به زرد استفاده کنیم. این موضوع باعث شد فضای آشپزخانه از اون حالت یکنواختی خارج بشه و پویایی به فضا القا بشه.
فضای نهارخوری: فضای نهار خوری به عنوان مکمل فضای آشپزخانه کاملا در جنب این فضا طراحی گردید از منظر پوشش کف این فضا نیز از سایر بخشهای خونه طبعیت میکنه و اتفاق خارج از چارچوبی در این فضا رقم نمیخوره. اما تیم طراحی برای ایجاد یک روحیه حرکتی در این بخش نیز از ابزارهای مدرن دیواری مثل تصویر در این بخش اضافه نمودند تا سادگی بیش از حد این فضا در کنار فضای طراحی شده آشپزخانه زیاد به چشم نیاد و اصطلاحا توی ذوق کاربر نخوره.
تیم طراحی مووونی استودیو برای مدیریت و فضا سازی بخشهای مختلف از روشهای متناسب با فضا بهرهگرفت و جزئیاتی رو به عنوان المانهای هویتی و کاربردی به بنا اضافه نمود. یکی از این المانهای هویتی شومینه است.
شومینه: اضافه نمودن شومینه به ساختمان در زمان حالی که مالک یا سرمایهگذار اضافه نمودن ۱ متر به بنای رو امتیازی برای خودش در نظر میگیره. ببینید اضافه کردن یک شومینه اون هم مدل شومینه نیـآورن چه بار سنگین متراژی رو به فضای سالن اصلی اضافه میکنه. اما کارفرما که خود سرمایهگذار در حوزه ملکی بود از ایده بچههای طراح که شومینه رو به عنوان مفصلی بین فضای نهار خوری و سالن پذیرایی در نظر گرفتند به شدت استقبال نمودند.
یکی از ویژگیهای دوره ما وجود متریالها و محصولات ملکی هست که دست طراح رو در اجرای طرح بشدت باز میذاره و طراح میتونه با یک دید خوبی متریالهای خاص خودش را انتخاب و خرید کنه از این رو بچههای تیم مووونی استودیو پیشنهاد دادند به جای استفاده از شومینه گازی و یا هیزمی از شومینه برقی و دکوراتیو استفاده بشه که روح فضا هم از وجود این شومینه بهره ببره و هم دردسرهای شومینه گازی و هیزومی برای مخاطب ایجاد نشه. از این رو باکس کلی شومینه بر اساس متریالهای موجود،نظیر سرامیک، قاببندی کناف و … ایجاد شد و شومینه برقی درون این فضا تعبیه گردید.
سالن اصلی و اتاق تلویزیون: این دو بخش که کاملا در دل یکدیگر قرار گرفته و تقربیا یک هویت واحد دارند نیز از سرامیک طرح پاندا در کف و همچنین از ابزارهای مدرن دکوراتیو بر روی دیوارها استفاده شد.
نکته قابل توجه این است که، فضای اتاق تلویزیون مجاور راهروی اتاق خوابها و به وسیله یک دیوار این دو بخش از یکدیگر منفک شده بود. بچههای تیم طراحی پیشنهاد استفاده از پروفیلهای دکوراتیو چوبی را به عنوان جایگزین دیوار آجری دادند و دلیلی که برای این ایده داشتند گشایش فضای راهرو اصلی اتاقخوابها و نفوذ نور جنوب به این قسمت بود که به مانند آیتم قبلی این موضوع نیز به تأیید کارفرما رسید و در آن بخش مطابق تصویر پیاده سازی شد.
اتاقخوابها: درون فضای اتاقخوابها برای پوشش کف از همان پوشش کف استفاده شده در سالن و نشیمن بهرهگیری شد اما یک ویژگی عامل جداکنندگی این فضاها با سایر فضاها نظیر سالن و آشپزخانه بود و آن تاچ رنگ چوبی بود که در این قسمت استفاده شد.
برای ایجاد یکپارچگی روی بدنه دیوار از رنگ سفید براق برای درب کمدها توسط تیم طراحی در نظر گرفته شد اما برای ایجاد شکست در فضا و ایجاد تمایز با سایر قسمتها از همان رنگ و گره چوب در بخش داخلی کمدها اجرا گردید.
سرویسها: در قسمت سرویسها نیز از سرامیکهای اسلب ۶۰*۱۲۰ سانتیمتر با طیف رنگی سفید و رگههای طوسی کم رنگ به همراه سرامیکهای مکمل مشکی با رگههای سفید براق طراحی و پیاده سازی گردید. نظر تیم طراح بر این بود در بخشهایی که کاربری بیشتر است از رنگ قویتر و سرامیک مشکی استفاده شود و در قسمتی که فعالیت خاصی در آن بخش وجود ندارد از رنگ سفید و رگههای طوسی بهرهگیری شود به همین علت در قسمتهای نظیر کابین دوش و سرامیک پشت روشویی از همان الگوی سرامیک قوی و مشکی استفاده شد.
در مورد قسمت سقفها نیز از یک طرح ساده و مینیمال در تمامی فضاها استفاده شد تا پویایی که در لایه زیرین و سطح بنا پیاده شده توسط سادگی سقف بیشتر به چشم بیاید در مورد نورهای به کارگرفته شده نیز تمامی تلاش تیم طراح بر استفاده از نورهای طبیعی و نقطهایی بود تا تمامی فضاها از روشنایی مناسبی در تمامی ساعات روز داشته باشند.
از نکات جالبی که در این پروژه خیلی به چشم تیم طراح و اجرا اومد این بود که ملک به صورت خام به دست ما نرسیده و با اندکی تغییرات به ما سپرده شده بود برای همین تغییراتی که از پیش روی ملک واقع شده بود نکاتی برای تیم طراحی شدهاند تا بر اساس اون نکات و محدودیتها بنا رو بازطراحی و بازسازی کنند.
برای تجربه ی یک بازسازی موفق با تیم مووونی استودیو در تماس باشید.
۰۹۱۲۰۲۷۹۳۹۵