jonathan ive

Wednesday، ۲۰ Ordibehesht ۱۴۰۲

جاناتان آیو

اولین نفری که ما رفتیم سراغش کسی نیست جز سر جاناتان ایو . کسی که سالیان سال جایگاه های مهم مدیریتی در بخشهای مختلف طراحی را در کمپانی اپل عهده دار بود و کلی محصول خفن طراحی نظارت و اجرا کرد محصولاتی که هر کدوم از ما حداقل تجربه ی یکبار استفاده کردنش رو داریم جان آیو متولد بریتانیا و تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی است و چند سال اول زندگی حرفه ایش رو در چند کمپانی کوچک و متوسط طراحی محصول گذروند ...

تا اینکه دهه نود میلادی شرکت اپل ازش دعوت میکنه که بیاد بشه کارمند بخش طراحی محصول هر چند که اون زمان کمپانی زیادم اپل نبوده و بیشتر به یه سیب چروک شده و درب و داغون شباهت داشته :))) اما چیزی نگذشت که اواخر دهه جابز با بازگشت پیروزمندانه اش دوباره روح خلاقیت رو با یه ماموریت بزرگ برای جانی و اعضای تیمش به کمپانی برگردوند .

حالا ماموریت چی بو؟دور ریختن تمامی طرحهای قبلی و باز طراحی مجدد محصول مهم و جذابی به نام مک!

آی_مک آبنباتی مک شد اولین محصولی که آیو بر اساس دیدگاه ها و خلاقیت مشترکش با جابز طراحیش کرد. این محصول شد بدعت دنیای تکنولوژی.

چرا؟ چون تا اون زمان تمامی کامپیوترهای رومیزی از چند رنگ محدود طوسی سفید و مشکی تبعیت میکردن. جانی اومد علاوه بر طراحی متمایز و شفافش با الهام گیری از رنگهای متنوع آبنبات و با مصرف کردن چندین ساعت مطالعه در شیرینی فروشی و آبنبات سازی به این مک های جذاب دنیای تکنولوزی رنگهای بامزه و دوستانه ای داد.

مخفیگاه طراحی اپل پس از پیاده سازی موفقیت آمیز آی_مک تمرکز تیم تحت مدیریت جانی آیو رفت سمت جا دادن هزاران آهنگ توی جیب آدم ها بدون اینکه مثل واکمن ها یا سی دی پلیرها جای زیادی روتوی جیب و دست اشغال کنن.

جانی برای رسیدنبه این منظور یه تیم جمع و جور طراحی دست و پا کرد و برای حفظ اطلاعات طراحی امنیتی برقرار کرد که هیچ اطلاعاتی نتونه از درب اتاقشون بیرون بره و تنها کسی هم که میتونست از اون محصول اطلاعات بگیره شخص جابز بود . این رویه حفظ اطلاعاتو امنیت طراحی تا قبل از رفتن آیو برقرار بود.

بعد از سال 2001 و موفقیت چشم گیر آی_پاد جابز آیو و مابقی اعضای تاثیرگذار کمپانی به دنبال خلق محصول دیگه ای بودند تا به وسیله ی اون بتونند مثل آی_پاد اثرگذاری بی نظیری روی جامعه داشته باشن. توی یکی از همین جلسات دوره ای در حالی که جابز با گوشی دکمه ای خودش سرگرم بود رو به بقیه میکنهو میگه تا کی قراره با این آشغالهای زشت که از نظر کارایی هم سختن و هم نیاز کاربر رو برطرف نمیکنن سر کنیم و عمر خودمون رو تباه کنیم. همونجا ایده یبعدی شکل گرفت و قرار شد تیم طراحی انرژیش رو بذاره روی خلق محصولی که اصلا نمیدونستن قراره دنیا رو جا به جا کنه و اون چیزی نبود جز آیفون …

الو ژاپن؟! من دارم میام

بعد از طراحی آیفون تیم طراحی کار خودشون رو روی محصولی شروع کردن که در زمان طراحی آیفون یک سری اتود ازش زده بودن ولی از نظر زمانی به علت جلو بودن از زمان خودش کار روی اون محصول متوقف شده بود اون محصول چیزی نبود جز آی_پد.

جانی برای طراحی بهینه آیپد طی طریق کرد و پاشد رفت زاپن پیش استاد کارهای شمشیر سازی کسانی که سالیان سال هنرشون رو روی شمشیرهای سامورایی پیاده میکنند تا بتونند هنر ظریف سازی و پیاده کردن جزییات جزییات رو روی آی_پد فرا بگیره.

ما آدمها عادت داریم کسانی رو دور و بر خودمون جمع کنیم که بیشترین شباهتهای فکری و اعتقادی رو با ما دارند نمونه ی مثال زدنیش همین داداشمون آیو زمانی که داشت روی اپل واچ کار میکرد جانی یه زنگ ریز به نیوسان رفیق و همشهری طراح صنعتیش میزنه و میگه آب دستته بذار زمین بیا ببینیم سر این ساعت چه خاکی باید بریزیم .

همین داستان باعث شد پای مارک نیوسان توی پروزه های طراحی آیو مثل اپل واچ_ار_پاد طلایی دوربین لایکا و ... به صورت مشهودی باز بشه.

اولین پوشیدنی آخرین محصول

پس از فوت شریک خلاقیت و جسارت آیو یعنی استیو اون تمرکز اصلیش رو گذاشت روی بهبود طراحی محصولات قبلی تا اینکه با چالش ترکیب تکنولوژی و فشن رو به رو شدچیزی به اسم اپل_واچ که قرار بود دو حوزه فشن و تکنولوزی رو بیاره روی مچ دست آدمها.

اگر بخوایم اپل_واچ اولیه رو از منظر تکنولوزی بررسی کنیم شاید چیز زیادی برای گفتن نداشته باشه ولی از منظر طراحی جانی اونقدر این محصول رو پوشیدنی و فشن طراحی کرده بود که حتی نسخه گرون قیمت اون با برندهای مطرح ساعتسازی مثل رولکس برابری میکرد.

رینگ تعاملی آخرین کاری که میتونیم سر نخهایی از جابز و آیو رو به صورت تیم طراحی ببینیم طراحی پردیس اپل هست جایی که کلنگ اولیه طراحیش توسط جابز و با کمک فاستر معمار زده شد و با تکمیل طراحی و نظارت آیو به انتها رسید شاید این محصول!!! رو بشه چالشیترین کار آیو معرفی کرد.

آیو محافظ و نگهبان اطلاعات شد، آیو فضای تعاملی ایجاد کرد به طوری که توی این پردیس هر بخش بتونه به راحتترین شکل ممکن به سایر بخشها دسترسی داشته باشه.

استعفا تنها راه حل

خب سال 2019 شد وآیو یکی از بزرگترین اتفاقات نه تنها زندگی خودش بلکه دنیای طراحی رو رقم زد و پس از نزدیک به سی سال کار در کمپانی اپل از این مجموعه جدا شد.

هر چند که این استعفا به معنی تغییر شغل یا کلا بیکاری برای آیو نبود و همون موقع که داشت نامه استعفاشو مینوشت خیلی ریز زیر نامه نوشت همکاری من از طریق کمپانی لاوفرام با اپل ادامه پیدا خواهد کرد. با درود سر جاناتان آیو

شرکتی از دل خلاقیت

همین که جانی متناستعفا نامه رو نوشت و وسایلش رو ریخت توی کارتن موز زنگ زد به شریک جدیدش نیوسان و گفت : از فردا کار لاوفرام شروع میشه و راس 8 دفتر باش.

این دو تا کاری که قراره توی این شرکت با هم انجام بدن یک دایره ی بزرگ از تمامی اتفاقاتی هست که یه جورایی به هنر ربط پیدا میکنه . یه نکته ی بامزه اش تنظیم یک بیانیه هست که شبیه بیانیه اولیه اپله که توسط جابز تنظیم شده.

الماس و محیط زیست

آیو همین که کرکره کمپانی جدیدش رو کشید بالا رفت سراغ اولین پروژه خیریه لاوفرام و اون هم همکاری با کمپانی الماس مصنوعی سازی دایموند فاندری بود.

آیو با طراحی یک انگشتر تمام الماس معقوله جواهر سازی و استفاده بجا از محیط زیست رو به شکل جدی مورد چالش قرر داد. چطوری؟

اولا بر خلاف سایر انگشترها این انگشتر به صورت یک پارچه از الماس با 3000 برش واتر جت ساخته شده بود و دوما اینکه توی ساخت این المال از هیچ عامل زیان رسان به محیط زیست استفاده نشده و این الماس کاملا در کارخانه و به صورت صنعتی با کمترین آسیب به محیط زیست ساخته و پرداخته شده .